خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





مربیگری یعنی چه؟؟؟؟


    مربیگری عبارت است از هنر بهسازی عملکرد دیگران، بدین معنی که مربیان با ارائه تکنیک ها به شاگردان خود روش‌های دفاعی و حمله‌ای را ارائه داده و آنان را از جنبه‌های روانی و جسمانی برای اجراء مطلوب پرورش می‌دهند.
    ● نقش‌های یک مربی
    مربی ورزش در راستای انجام وظایف خود نقش‌های متعددی را بر عهده دارد که مهمترین آنها عبارت است از:
    ۱) مربی به‌عنوان معلم
    مربیان باید شیوه‌های آموزشی را برای سطوح مختلف به‌کار ببرند و بدانند که شاگردان از سطوح مختلف یادگیری برخوردار هستند.
    ۲) مربی به‌عنوان رهبر
    مربیان الگوی رفتاری شاگردانشان هستند. مربیان با ارتباط با شاگردان از قابلیت‌های آنان آگاهی پیدا کرده و هدایت می‌کنند.
    ۳) مربی به‌عنوان سازمان‌دهنده
    مربیان با توجه به اهداف گروه، تدارک لازم را برای حضور موفق ورزشکاران در مسابقات، رویدادهای ورزشی و فرآیندهای دیگر زندگی پیش‌بینی فراهم می‌کنند.
    ● مربی موفق به نیازهای مربیگری توجه می‌کند
    سه نیاز اصلی در مربیگری هر رشته ورزشی وجود دارد:
    ۱) نیازهای رشته ورزشی
    یعنی مردم چقدر به این رشته نیاز و توجه دارند.
    جایگاه رشته ورزشی در ساختارهای جهانی ورزش در کجا و چه رتبه‌ای قرار دارد. آیا تدارک و برنامه لازم برای توسعه و تکامل و همچنین ایمنی مسابقات و رقابت‌های رشته ورزشی پیش‌بینی شده است؟
    ● نیازهای مربی
    مهم است که مربیان از علم و تکنولوژی برای آموزش رشته ورزشی برخوردار بوده و همواره به دانش روز مجهز شوند. مربیان باید قابلیت رهبری داشته باشند.
    ● نیازهای شاگردان
    در مربیگری موفق در نظر داشتن نیازهای شاگردان از جنبه‌های مختلف فوق‌العاده مهم است از جمله این نیازها می‌توان به انگیزه رضایت، برناه و تمرین مطلوب اشاره کرد.
    ● ارتباط مؤثر
    مهمترین ویژگی مربیان موفق دنیا این است که برای توسعه مهارت‌های مربیگری و ارتباط مؤثر با شاگردانشان وقت می‌گذارند. ارتباط از ویژگی‌های بارز توسعه انسانی در پدیده‌ها و فرآیندهای مختلف ورزش و مربیگری است.
    مهارت‌های ارتباطی برای مربیان به دو گروه مهارت‌های ارتباطی کلامی و مهارت‌های ارتباطی غیرکللامی تقسیم می‌شود. از ویژگی‌های مهم مهارت‌های ارتباط کلامی ثبات و استحکام، صداقت و اختصار است و مهارت‌های ارتباط غیرکلامی مهم که در اختیار مربیان است حالات چهره، زبان بدن و مهارت گوش دادن است.
    ● اختلالات برقراری ارتباط
    مردم راه‌های اختلال آمیز برقراری ارتباط را در کودکی از خانواده و محیط می‌آموزند از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: چگونه ظاهربین باشیم، چگونه ظاهرسازی کنیم، چگونه پنهان‌کاری کنیم، چگونه دروغ بگوئیم و از این قبیل که اینها برقراری ارتباط را تضعیف می‌کنند.
    ● آفت‌های ارتباط سالم
    ▪️ مربیان باید به موانع و آفت‌های ارتباط سالم و مؤثر توجه داشته باشند.
    ▪️ صحبت کردن و هرگز گوش نداند.
    ▪️ همیشه کنترل کردن و دستور دادن.
    ▪️ هرگز کنترل نکردن و بی‌تفاوت بودن.
    ▪️ در کنترل، نداشتن عواطف و هیجانات.
    ▪️ بی‌توجهی به ارتباط غیرکلامی.
    ▪️ یاروقار شدن به شاگردان.
    ● سخن آخر
    مربیان برای برقراری ارتباط مؤثر می‌توانند مهارت‌های مرتبط را یاد بگیرند و با به‌کارگیری و تجربه آموخته‌‌ها وارد دنیای مربیگری موفق شوند.

    (برگرفته از دانشگاه فوتبال جهان )


    این مطلب تا کنون 9 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : ارتباط ,مربیان ,مربیگری ,مهارت‌های ,شاگردان ,ورزشی ,رشته ورزشی ,برقراری ارتباط ,مربی به‌عنوان ,ارتباط مؤثر ,مهارت‌های ارتباطی ,
    مربیگری یعنی چه؟؟؟؟

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر